به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، پس از آنکه شاهد رشد نجومی قیمت خودرو در کشور و درج این نرخها بر روی سایتهای فروش خودرو بودیم، اقداماتی برای حذف قیمتها انجام شد که این مساله تا حدی تاثیر روانی بر بازار داشت. اما با این وجود، دلالان و افرادی که خودرو برای فروش دارند همچنان در برابر کاهش قیمتها مقاومت کرده و حاضر نیستند آن را با قیمتهای پایینتر عرضه کنند.
بررسی بازار نشان میدهد که با وجود کاهش قیمت برخی خودروها، همچنان نرخها در بازار غیرواقعی و حبابی هستند به طوری که پراید ۱۳۱ با قیمت ۵۱ میلیون تومان در بازار عرضه میشود اما خریدار چندانی برای این خودرو وجود ندارد و مردم به امید منطقی شدن قیمتها دست نگه داشتهاند.
همچنین سایپا ۱۱۱ با قیمت ۵۳ میلیون تومان، تیبا معمولی با نرخ ۵۳ میلیون تومان و تیبا هاچبک با قیمت ۵۸ میلیون تومان در بازار عرضه میشوند. قیمت ساینا نیز در بازار ۶۲ میلیون تومان است که نسبت به دو هفته گذشته شاهد کاهش قیمتها هستیم اما همچنان بازار با رکود مواجه است.
قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز در بازار ۹۸ میلیون تومان و تیپ ۵ این خودرو ۱۲۰ میلیون تومان است، پژو ۲۰۶ صندوقدار نیز با قیمت ۱۱۸ میلیون تومان به مشتریان عرضه میشود. قیمت پژو پارس در بازار به ۱۰۱ میلیون تومان رسید و سمند LX و سمند EF۷ نیز به ترتیب ۸۷ و ۹۲ میلیون تومان است.
در مورد پژو ۴۰۵ نیز باید به قیمت ۸۴ میلیون تومانی این خودور در بازار اشاره کنیم. قیمت پژو ۴۰۵ مدل SLX نیز در بازار ۹۱ میلیون تومان است.
سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در این مورد به خبرنگار فارس گفت: بعد از حذف قیمتها از روی سایتهای فروش اینترنتی خودرو، افزایش قیمت خودرو در بازار متوقف شده و در عین حال خرید و فروشی صورت نمیگیرد.
وی با بیان اینکه قیمت خودروهای مونتاژی و وارداتی نیز طی روزهای اخیر نوسانی نداشته است، گفت: خریداری برای این نوع خودروها نیز وجود ندارد.
* قیمتهای نجومی فقط روی کاغذ است؛ خریداری نیست
وی با بیان اینکه اخیراً شیطنتهایی برای افزایش قیمت خودرو در بازار اتفاق میافتاد ولی خرید و فروشی صورت نمیگرفت، گفت: خودرو باید دارای قیمت مصرفکننده باشد یعنی از نظر قانونی قیمت فروش خودرو بعد از تحویل از کارخانه مشخص باشد و تعیین کنند که چه میزان سود در فروش یک خودرو قابل کسب است.
موتمنی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت های بالایی که برای خودروها اعلام میشود، فقط بر روی کاغذ نوشته میشوند، گفت: بازار راکد است و خرید و فروشی صورت نمیگیرد.
وی توضیح داد: عدهای از دلالان و همچنین برخی از مردم نسبت به خرید خودرو اقدام کردهاند و منتظرند تا قیمتها بالا رود و پس از آن نسبت به عرضه خودرو اقدام کنند. در عین حال، متقاضیان نیز برای خرید خودرو دست نگه داشتند و منتظرند تا بازار تعدیل شود.
به گفته وی، افرادی که خودرو را در زمان گرانی خریداری کردهاند حالا مقابل کاهش قیمتها مقاومت میکنند و منتظرند تا قیمتها افزایش یابد و پس از آن برای فروش اقدام کنند.
* تأخیر عجیب در تحویل پژو ۲۰۰۸
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با بیان اینکه این افراد فروشنده خودرو نیستند، گفت: وزیر صنعت وعده افزایش عرضه خودرو را داده است که باید ببینیم این اتفاق عملیاتی میشود یا خیر.
وی ادامه داد: تاخیر در تحویل برخی خودروها قابل توجه است، به عنوان مثال پژو ۲۰۰۸ که سه سال پیش ثبت نام آن انجام شد، اخیرا از سوی ایران خودرو به خریداران تحویل داده میشود. این در حالی است که واردات قطعات ممنوع است، پس مشکل تامین قطعه برای این خودروی مونتاژی وجود نداشته است.
وی ادامه داد: با فاکتور شدن پژو ۲۰۰۸ از سوی ایران خودرو، روز گذشته قیمت این خودرو افت ۵۰ میلیون تومانی را تجربه کرد و به ۳۸۰ میلیون تومان رسید.
به گفته موتمنی، جک S۷ نیز که قبلا قیمتش به ۳۸۰ میلیون تومان رسیده بود حالا با قیمت ۳۲۵ میلیون تومان در بازار عرضه میشود. قیمت جک S۵ نیز قبلاً در بازار به ۳۵۸ میلیون تومان رسیده بود که حالا به ۳۲۵ میلیون تومان رسیده است. در مورد جک S۳ نیز باید به قیمت ۲۳۰ میلیونی این خودرو در روزهای قبل اشاره کنیم که حالا به ۲۱۰ میلیون تومان رسیده است.
بازار خودرو در حالی همچنان بی سر و سامان است که نه از نظارت سازمانهای مربوطه به ویژه سازمان حمایت خبری هست و نه از تحقق وعدههای وزیر صنعت برای افزایش تیراژ تولید خودرو.
منبع: فارس
انتهای پیام/
نظر شما